V dnešní době není problém dětem naplánovat kvalitní a zábavný volná čas. Je ovšem otázkou, jaké aktivity do něj zařadit. Mezi jednu z nejčastěji volených aktivit patří hra na hudební nástroj. Od kdy je dobré začít dítě učit a proč je vůbec dobré, aby s dítě tuto aktivitu osvojilo, se dočtete v našem článku.
Zájem o hudbu a hru na hudební nástroj
Snad každý jsme se někdy snažil učit na hrát hudební nástroje, nejčastěji na kytary, ale málo koho to nadchlo nebo u této činnosti zůstal až do dospělosti. Je to možná způsobeno tím, že jsme neměli hudební sluch a talent génia, ale také to mohlo být nevhodným načasováním nebo volbou špatného hudebního nástroje.
Důležité je tak začít dítě učit na hudební nástroj ve věku, kdy projeví o hru zájem a zároveň se snažit vybrat takový hudební nástroj, který odpovídá jeho charakteru a vlastnostem. Již v útlém věku je možné rozpoznat, jestli je dítě více společenské a bavila by ho hra v kolektivu nebo je radši samotář a bude mu více vyhovovat klavír.
když jsme u těch nástrojů, je dobré na začátek volit hudební nástroje pro děti, které jsou rozměrově i váhově přizpůsobené malým prstíkům a stavbě těla dětí. Dítěti se tak bude hrát mnohem pohodlněji a nenadře se tolik.
Víte, co tvrdí vědci?
Podle studie z Concordia University and the Montreal Neurological Institute je to s výukou hry na hudební nástroj stejné jako s učením cizího jazyka. tedy čím dříve se začne, tím více si dítě hru osvojí a bude pro něj přirozenější. Podle výzkumu děti, které začaly s hrou před sedmým rokem se daleko lépe vyvinula koordinace obou rukou a děti hrají na hudební nástroj plynuleji, přesněji a precizněji.
Zároveň však odborníci dodávají, že o umu a způsobu hry nerozhoduje tvrdý trénink a nepřiměřené trénování. Naopak zdůrazňují, že když dítě k této aktivitě přistupovalo s potěšením a na hru se těšilo, “vtisklo se” mu to do mozku rychleji a pevněji. Základem je tak zábava a potěšení ze hry, které povedou k trénování i mimo školu nebo kurzy.
Kdy je nejvhodnější doba?
jak již bylo řečeno, dobré je začít před sedmým rokem, nejnadějnějšími roky jsou pak čtvrtý a pátý, protože v této době děti o hru na hudební nástroj projevují nejčastěji. V tomto věku se rodičům nejlépe povede vzbudit u dítěte zájem a existuje větší pravděpodobnost, že u hry zůstanou do dospělosti.
Mateřská školka s kurzy
V dnešní době existuje celá řada mateřských školek, které v rámci svého programu zahrnují i hru na hudební nástroj. Hodiny jsou koncipované většinou formou hry a dítě se za pomocí pohybových a tanečních aktivit si osvojí základní hudební a teoretické poznatky. dojde tak k rozvoji jejich hudebního cítění i hudebního sluchu.
Během kurz se děti nejčastěji seznamují s Orffovými hudebními nástroji, klavírem, zobcovou flétnou nebo klavírem. Častým vybavením jsou také kytara pro děti. Děti se tak nesetkají pouze s “nudnou teorií” ale také si své poznatky vyzkouší v praxi.
Hlavně hra musí bavit
Každý rodič chce pro své dítě udělat maximum a tak někdy naplánuje dítěti spoustu volnočasových aktivit. Je dobré, aby se dítě rozvíjelo a nesedělo pouze doma u počítače, ale všeho s mírou. Pokud do programu vašeho dítěte zahrnete hru na hudební nástroj, nezapomínejte, že ze všeho nejdůležitější je, aby ho hra bavila, dodávala mu energii a nebyla pro něj utrpením a otravou.