Nezařazené

Zdravé domácí džemy

Naše babičky připravovaly marmelády tak, že rozvařily ovoce se spoustou cukru. Cukr působí jako konzervant a i marmeláda byla zdrojem energie, kterou naši předkové na namáhavou fyzickou práci potřebovali, takže cukr nebyl až takový problém.

Dnes se ale stále víc odkláníme od zavařování s množstvím cukru a hledáme zdravější alternativy, protože mi už tak namáhavý život nemáme a každý cukr navíc se nám usazuje někde na těle. Jak zavařovat zdravěji, ideálně bez hromady cukru?

Jak alternativně doslazovat marmelády

Stále vycházíme z toho, že cukr v marmeládě působí jako konzervant, takže vzdát se ho úplně asi není cesta. Pokud ho chcete úplně nahradit, musíte přidat i náhradní konzervant. Lepší varianta, než bílý cukr, je cukr hnědý. Marmelády je možné dosladit také svařenou hroznovou či jablečnou šťávou, stévií, sirupem z agáve, čekanky nebo datlí, nebo tak, že k méně sladkému druhu ovoce přidáme sladší druh (hrušky, sladká jablka) Zvýraznit sladkost ovoce můžete paradoxně také solí, díky ní se z ovoce uvolní sladká šťáva. Je dobré použít mořskou sůl s vyšším obsahem minerálních látek.

Ovoce vařte jen chvíli nebo vůbec

Nejlepší postup, jak si připravit zdravou marmeládu je takový, který zachovává co nejvíc zdraví prospěšných látelk. Zkuste si ji připravit tak, že si předem prosladíte na kousky nakrájené ovoce a necháte ho v ledničce přes noc pustit šťávu, kterou druhý den svaříte na hustý sirup. Do něj v závěru vložíte ovoce a jen krátce povaříte. Místo želírovacího cukru, v němž se skrývá mimo jiné i ztužený tuk, použijte k zahuštění čistý citrusový PEKTIN nebo agar. Ten je vyrobený z mořských řas a je dobrým zdrojem vápníku a železa.

Zdravé džemy a marmelády si můžete připravit i bez vaření ovoce. Tak si zachováte úplně všechny vitamíny, včetně vitamínu C, který se vařením ztrácí. K zahuštění nevařených marmelád použijte chia semínka, ty mají schopnost vstřebat velké množství tekutiny a vytvořit rosol.

Předchozí článekDalší článek