Zdraví

Pitný režim během veder

Konečně se dostavilo dlouho očekávané léto a s ním tradičně i tropické dny s vysokými teplotami. Víc než cokoliv je důležité v tomto období myslet na pitný režim, ten by rozhodně neměl být podceňován. 

Pro lidský organismus je voda nenahraditelným pomocníkem. U dospělého jedince tvoří voda 65 % tělesné hmotnosti, u dětí to bývá až 80%. Dodržovat rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin je pro život naprosto nezbytné. Tekutiny byste dokonce měli doplnit dříve, než pocítíte žízeň, ve vedru to platí o to víc.

Voda je pro organizmus důležitá

Není voda jako voda. Měla by být zdrojem nejen vláhy, ale i minerálů, které v horku vypotíte. Přesto je voda z kohoutku naprostý základ, který jen doplňujeme o minerállní vody, ale i ovocné a zeleninové šťávy nebo čaje. Jen je lepší se vyvarovat příliš sladkým a oxidem uhličitým syceným nápojům. Stejně tak není dobré pít tekutiny, které jsou hodně chlazené.

Pitný režim podle věku

Příjem tekutin závisí na několika faktorech – hmotnost, teplota prostředí, zdravotní stav a taky na tom, co zrovna děláte.

Pitný režim se mění také podle věku. Děti jsou na ztrátu tekutiny o dost citlivější, proto je u nich nutné dostatek tekutin hlídat. Děti ve věku 2 – 3 roky by měl mít příjem kolem 1,3 litru, od 4 do 8 let je to 1,6 litru, děti od 9 let by měly mít příjem 1,9 až 2,1 litru.Dospělá osoba by měla denně vypít 2 a 2,5 litru. V případě, že teplota na teploměru vyšplhá ke třicítce, je důležité tyto hranice zvýšit přibližně o 0,5 – 1 litr. Vyhnete se tak zbytečné bolesti hlavy, slabosti, únavě a v některých případech i ztráty vědomí.

Jak pitný režim ulídat

Stává se, že při některých činnostech snadno zapomene dodržovat pitný režim, proto je dobrým  řešením mít u sebe láhev vody, kterou budete mít neustále na očích. Na jejím obsahu poznáte, jak dostatečně pijete. Vhodné je pít méně a častěji. Senioři cítí žízeň podstatně méně, než potřebují, pomoci jim může nastavení oznámení (například na mobilním telefonu bývá aplikace upozorňující na potřebu se napít). Alarmující rádce může být i moč, která je při nedostatku tekutin mnohem tmavší. 

Ve vedru byste měli být opatrní na konzumaci kávy a alkoholu, který vás naopak dehydratuje.

Předchozí článekDalší článek