Zdraví

Jak zvládnout stresové situace

Stres je dobrý sluha, ale špatný pán. Krátkodobý stres může být prospěšný, vyburcovat nás k činům, dodat energii, jestliže jsme ale vystaveni dlouhodobému vleklému stresu, postupně nás to ničí.

Stres je stav, kdy máme pocit, že už vůbec nic nezvládáme a je kombinací fyzických a biochemických změn, které zahrnují vzájemné působení mozku, nervové soustavy a řady různých hormonů, především kortizolu, jemuž se říká také hormon stresu. Právě on nás aktivizuje do pozice „útoč nebo uteč,“ tedy mobilizuje všechny síly ke zvládnutí stresu.

Poznejte svůj stres

Prvním krokem je potřeba si připustit, že jsme ve stresu. Signály stresu se projevují prudkými výkyvy nálady a vztekem, často vedoucím až k agresí se ztrátou sebekontroly. Projevy stresu jsou ale hlavně psychosomatické, začne nás zlobit krevní tlak a kardiovaskulární systém, hrozí zvýšené riziko srdečního infarktu. A v důsledku zvýšené produkce kortizolu nám začíná růst bříško, protože se v něm ukládá zásobní zdroj energie – viscerální tuk.

Seznam toho, co nám život znepříjemňuje je pro každého člověka jiný, působení stresorů závisí hlavně na tom, jak je chápeme. V praxi to znamená rozlišovat věci podstatné od nepodstatných a ty, které nemůžeme změnit od těch, na nichž můžeme pracovat. Některým stresovým situacím se dá vyhnout, s jinými je třeba se naučit žít – přijmout je jako fakt.

Odpočinek, sport i meditace

Prvním krokem ke zvládnutí stresu je smíření s tím, že všechno ovlivnit nedokážeme. Hned potom následuje uvědomění si, že všechno sami nezvládneme, že není selhání požádat o pomoc tam, kde je to možné. Zbývající úkoly si dobře rozvrhněte, ať vás netlačí čas a zbývají vám na ně dost sil.

Energii dobíjejte relaxací, spportem či meditacemi, záleží na tom, co vám je přirozené. Někomu stačí odpoledne strávené s malými dětmi, aby duševně zregeneroval a mohl dál čelit stresovým situacím. Jiní zase sází na jogging. Najděte si i vy aktivitu, díky níž se budete lépe vyrovnávat s nepříjemnostmi a uvolní vaše emoce. Pokud ani toto nepomůže, svěřte se do rukou psychologa.

Předchozí článekDalší článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *